Så marknadsför du dig själv 

Av Marjo Brask, ur Relation nummer 2  år 2016.

Konkurrensen på arbetsmarknaden är hård och då är det viktigt att göra sig synlig om man vill göra karriär. Detta enligt Rick Gillis som skrivit boken Promote! It’s Who Knows What You Know That Makes a Career.

– Hur lyckad din karriär blir beror på din förmåga att kunna marknadsföra dig på rätt sätt. Ändå har många en påfallande oförmåga att visa upp sitt värde för högre chefer. Du som arbetstagare måste förstå ditt rätta värde, annars kommer du att hamna bland förlorarna jobbmässigt och varken få det jobb, det lönelyft, den befordran eller den respekt och uppskattning som du är värd, säger han till amerikanska CIO.

1. Tro inte att chefen vet precis vad du gör
Din chef har bara en vag uppfattning om vad du gör utöver det minimum som han eller hon väntar sig. Det är ditt ansvar att berätta om dina erfarenheter, vad du gör och vad du lyckats med.

2. Förstå skillnaden mellan att framhålla dig själv och att skryta
De flesta av oss har fått lära oss att vara blygsamma och låta andra prata om hur duktiga vi är. Men det fungerar inte alls om du inte medvetet marknadsför dig. Vi ska framhålla vad vi lyckats med, peka på sådant vi utvecklat och andra framgångar, exempelvis i sociala medier. Ett sätt är att delta i diskussioner på Linkedin, bloggar eller professionella nätverk.

3. Ha en färdig ”det här är jag bra på”-lista
Se till att samla på dig det du lyckats med på jobbet, sådant som visar att du bidrar. Gör en lista över det senaste eller mest imponerande du lyckats med och ha den med dig i huvudet. Du ska kunna rabbla listan när som helst, var som helst och med vem som helst. Det skadar inte att ha en skriven översikt över dina professionella framgångar som du lätt kan ta fram om det behövs.

4. Kvantifiera ditt eget värde
Beväpna dig själv med allt som du gjort för företaget och hur mycket du sparat åt företaget. Knyt det sedan till ditt värde som anställd. Använd siffror – de talar sitt tydliga språk.