Svart_relations_logga_liten_mindre

Vem ska jag tro på när allt ska vara gratis?

Krönika: Magnus Axelid

Ingen gillar att bli lurad. Ändå blir vi det, gång på gång, i synnerhet när vi tar del av nyheter på nätet.
 
Där vill vi inte betala för nyheter. Vi vill att de ska vara gratis. Vi tror på att någon frivilligt besöker livsfarliga områden och berättar för oss om vad som verkligen händer, utan någon som helst ersättning.
 
Det behövs ingen tyngre utbildning för att förstå att ekvationen inte går ihop.
 
Mitt favoritexempel på idiotin är experimentet ”The Shed”. 

I konkurrens med 18 000 krogar i det stekheta London har en restaurang lyckats klättra till plats nummer ett på tripadvisor. Det intressanta är att restaurangen inte existerar, den är ett påhitt och ingår i ett experiment utfört av en journalist på tidningen Vice.
 
Det visar hur utsatta vi är i vår dumhet. I jakten på gratis väljer vi att tro på experter och journalister som är köpta och betalda av andra.  Men som alltid när något är gratis - det är vi som konsumerar utan att betala som är produkten.
 
Nu är det valår och vi kommer att lita på de influensers som ljuger bäst. De riktiga journalisterna – de som inte är avlönade av dem som vill föra oss bakom ljuset – har inte tillräckligt många följare.