Svart_relations_logga_liten_mindre

Boardie – för lite mindre pain in the ass

Favorit i repris, ur Relation nr 4, 2016
Text: Kristina Tivemo Foto: Alex&Martin

Ibland kan det enkla vara det mest geniala. Som när en smal bräda görs aningen bredare. Relation har träffat en av grundarna till Boardie, produkten som just nu erövrar skidvärlden. 

Som barn hängde han mycket i verkstaden hos sin morfar, uppfinnaren i Karlskoga amatöruppfinnarförening, som blev nittiofyra år och ägnade livet åt att förbättra diverse trädgårdsredskap.  

Tjugofem år senare Erik Englund själv utvecklat en produkt som tagits emot med öppna armar, en uppdaterad och skönare version av den klassiska ankarliften, som sedan lanseringen 1934 skurit in i otaliga bakar på väg upp mot toppen.

Frågan är varför ingen tänkt på det tidigare.

− Det är lätt att förbise sådant man ser varje dag, när något funnits länge och funkar är det lätt att bara acceptera att det är så det är. Jag fick kopplingen i matbutiken, där plastpåsens handtag skär in i handen medan pappåsens handtag är bredare och skönare att bära, berättar Erik Englund.

Grundläggande fysik, där tryck minskar om samma kraft fördelas på större yta.

Han har lätt för att se hur saker kan göras bättre, och lever faktiskt efter det. Alltid med ett välfyllt anteckningsblock och hundra idéer i fickan är det sådant de pratar om i nationspuben, han och kompisarna.

– Problem är möjligheter. Ju större problem desto större möjligheter om man löser det. Jag har åkt snowboard hela mitt liv och ankarliften är inte så skön att stå i, särskilt inte för snowboardåkare. Där insåg jag att man kanske kunde göra den bättre, säger Erik Englund.

Onekligen, för sedan prototypen tog form har skidvärlden välkomnat Boardie med öppna armar. Den breda sittytan ger även en reklamplats för skidanläggningarna och tio av de största har redan köpt produkten. Nästa säsong planerar företaget att expandera till fler marknader, som Norge, Finland, Schweiz, Österrike och Tyskland

Namnet är en ordlek mellan Erik Englunds favoritsporter snowboard och bra golf som i birdie, med den bärande idén ”The T-bar has been a pain in the ass since 1934 – until now”.

− Det var nog Niclas Stjernberg, min co-founder, som kom på den. Niclas kom in i bolaget ett halvår efter att jag börjat och hade en kontorsplats på Drivhuset. Vi gick i samma masterprogram första året men han läste i Colorado ett år, och när han kom hem gick vi in i bolaget tillsammans. Jag letade efter någon att driva företag ihop med. Man behöver någon att diskutera med och allting blir enklare när man är två, säger Erik Englund.

Sedan dess har de plockat in Sanna Grönlund, teknisk chef och säljare. I dagsläget är de tre delägare där Erik Englund tagit en marknadsroll och Niclas Stjernberg är vd.

Vad hände när du fått idén? − Jag höll på att ta min master i industriell ledning och innovation samt gick Uppsala universitets entreprenörsskola, och frågade mina lärare och professorer om jag fick göra projektarbeten om min egen produkt istället för om en redan befintlig. Därefter pitchade jag idén för Drivhuset och erbjöds en kontorsplats, och kontaktade Almi som hjälpte mig med 50 000 kronor i förstudiemedel för en första marknadsanalys, berättar Erik Englund.

Resultatet bekräftade ett kundbehov och Boardie fick hjälp att ordna IP-skydd för produkten. Med resten av Almipengarna tog de fram en prototyp och for på nästa vända till skidanläggningarna.

− Efter det gick vi med i UIC, Uppsala Innovation Centre, fick vår första externa finansiering i form av UUAB, universitets holdingbolag, och kunde ta fram vår nollserie, prototyper som testats i Åre och Sälen. Sedan gick vi med i Connect, sökte till deras språngbrädeprocess och pitchade till sist för deras nätverk med investerare, berättar Erik Englund.

De fann fyra lokala investerare som gick in med riskkapital, och fick Almi att matcha med lika mycket i form av ett lån. Kapitalet gjorde det möjligt att ta fram tillverkningsverktyget och börja lansera produkten.

− I oktober börjar vi leverera, drygt ett år efter första kontakten med Almi, förklarar Erik Englund. Almi är verkligen kanonbra; medel som staten tillhandahåller till medborgare som vill göra något eget och bygga företag som ger skattemedel tillbaka. Jag har säkert kontaktat dem tjugo gånger, både med första kapitalet men även med rådgivning och utbildningar.

Han hostar till, ursäktar sig med en förkylning som dock inte hindrar honom från vare sig jobb eller att reptilsnabbt boka in en intervju med kort varsel.

− Jag har alltid drömt om att jobba med innovation och utveckling av nya produkter och känner i dag att jag gör vad jag är ämnad att göra. Att vi sjösätter Boardie betyder inte att vi slutar med idéer, snart kommer nästa produkt i skidfamiljen och vi har hela tiden öron och ögon öppna för att lösa fler problem i alpin miljö. Vilket inte nödvändigtvis behöver vara vintersäsongsbaserat eftersom sommaraktiviteter i fjällen växer lavinartat just nu.

Bästa rådet till andra som vill testa idéer? − Att prata med andra och dela med sig. Många vill inte säga vad de gör men jag är hela tiden öppen med idéer. Du vet inte alltid bäst själv och ingen har tid att sno din idé. Ska du först göra en första prototyp och utveckla en idé, så tar det minst ett halvår. Vem har tid med det?

Boardie

Startår: 2015
Grundare/delägare: Erik Englund, Niclas Stjernberg, Sanna Grönlund


Erik Englund

Ålder: 33 år

Bor: Luthagen, Uppsala.

Familj: Föräldrar och fyra syskon i Karlskoga.

Gör: Utvecklar produkter för alpinindustrin genom egna bolaget Boardie.

Utmärkelser: Anders Wall-stipendiet för årets Uppsalastudent 2015. Vinnare i Sverigefinalen av Venture Cup i Teknik/Life-science 2016 (Boardie). Bona Postulatapriset 2016 (Boardie).

Motto: Se alltid till att du har bekräftat kundbehov innan du lägger ner tid och pengar på att utveckla något.

Råd till andra: Starta företag under studietiden när du har tid och stöd från CSN. Även om det inte lyckas så ger det värdefull erfarenhet. Går det åt skogen har du studierna att falla tillbaka på, riskfritt.
D