Svart_relations_logga_liten_mindre

3 frågor till Tiina Mykännen som slutar på Destination Uppsala och blir vd på Gotlands Media

Text: Kristina Tilvemo Foto: Alex&Martin

Innan Tiina Mykännen började som vd för Destination Uppsala (Duab) var hon verksamhetsledare i Tillväxt Gotland. Under de sju åren har hon haft en fot kvar på ön där delar av hennes familj stannat kvar. Tiina Mykkänen börjar sitt nya uppdrag som vd på Gotlands Media den 1 september.
 

Mer om Tiina Mykännen:
I Relation nr 4, 2011 var nytillträdda Mykännen profil i Relation. Läs intervjun här

 Vad tar du med dig från Uppsala?
– Oerhört många saker, men roligast är ändå bolagets resa med förändringen till många nya och framför allt bredare uppdrag. Det är det jag lärt mig mest av, och roligast har varit att göra det tillsammans med mina fantastiska medarbetare. När jag anställdes 2011 hade bolaget precis bytt namn, och för att generalisera var Uppsala Tourism uppbyggt kompetensmässigt för att ta hand om de besökare som tog sig till Uppsala. Duab fick ett bredare uppdrag som innebar att attrahera fler besökare genom främst imagemarknadsföring och värvning av stora möten och evenemang.

Nu går du från destinationsutveckling till ett mediehus. Vad ser du fram emot med nya jobbet?
– Att lära mig en ny bransch. Det är nog tredje gången jag byter, och jag får en kick av det och gillar att lära mig nya branschlogiker. Det andra är att det är få branscher som befinner sig i en så stor förändringsprocess som mediebranschen. Jag gillar att jobba med sådana frågor, och det blir en utmaning att leda journalister i en ny verksamhet. Samtidigt har jag verkligen älskat att gå till jobbet här varje dag i sju år, så det är med skräckfylld förtjusning som jag lämnar stan för att göra något nytt. Men sju år är en lång tid och för att inte riskera att kreativiteten dalar kan det vara dags både för mig och företaget att få in nya ögon och ta nästa steg.
 
Med din bakgrund, vad skulle du säga kännetecknar en riktigt bra upplevelse?
– En bra upplevelse kännetecknas av att den berör dina känslor så att det känns i hjärtat. Den måste beröra mer än bara syn- och smaksinnet. Göra dig glad, förvånad, intresserad; på ett sådant sätt att det händer något i kroppen.

Charlotte Skott blir ny vd i Destination Uppsala AB. Hon fortsätter sitt nuvarande uppdrag som näringslivsdirektör i Uppsala kommun och får därmed en kombinerad roll, som näringslivsdirektör i Uppsala kommun och vd i Destination Uppsala AB.