Svart_relations_logga_liten_mindre

Brobryggaren Magnus Axelid

Favorit i repris, ur Relation nr 5, 2014
Text: Johan Åkesson Foto: Alex&Martin

Snart firar Relation 20 år, och i februari nästa år är det 20 år sedan första numret av Relation kom ut. Vad passar då bättre än att höra vad grundaren, Magnus Axelid, sa i intervjun från 15-årsjubileumet? Här kommer historien, skriven av Johan Åkesson:
 
Det här är en artikel fylld av fel. Inga faktafel, men andra fel. Och tveksamheter. Som att en man vars främsta karaktärsdrag är att var tråkig, i femton år har ansvarat för att Upplands näringsliv ska ha roligt. Magnus Axelid, grundaren av Relation, tror att goda relationer är svaret på nästan allt.

Vi är i fel stad. Från restaurangen på Skatteskrapans tjugosjätte våning på Södermalm i Stockholm kan man se långt, men inte ända till Uppsala. Däremot glider finlandsfärjan Cinderella in i Saltsjön, en båt med särskild betydelse för denna artikels huvudperson. Mer om det senare. Vi kan inte se Uppsala, men för Magnus Axelid – som smuttar på sin andra Nils-Oscar – är Uppsala ändå alltid det första han ser när han klurar på nya idéer. Att den humlearomatiska helmaltsölen avnjuts här, och inte på hemmaplan, beror på den gångna arbetsveckan. Den har, för Magnus Axelid, innehållit träffar med diverse framstående profiler inom olika yrkesfält, som alla deltar med spridda visdomar i hans kommande debutbok ”Varför ska vi dansa, vi är ju redan ihop”.
 
Han skriver boken tillsammans med denna tidnings chefredaktör Anders Melldén. Med andra ord är det, ur ett journalistiskt perspektiv, helt fel att Magnus Axelid ska intervjuas i Relation. Det faktum att han äger tidningen, hjälper inte de etiska resonemangen. Men våndas icke, kära läsare, han ska inte slippa undan så lätt. Och när en fyrtioettårig man som inte bara tagit sig upp till tjugosjätte våningen, utan också till toppen av det uppländska näringslivet, väljer att fortsätta publicera ett magasin som är en ren förlustaffär, är det då inte rimligt att han får berätta varför?
 
Låt oss beta av bakgrunden i all hast: 1999 grundades tidningen Relation av Magnus Axelid (som då hette Pålsson, något han senare bytte till sin morfars gamla efternamn) och fotograf Martin Kelam (ena halvan av Alex & Martin, som – för att fortsätta på temat ”fel” – också har fotograferat denna artikels huvudperson). Med åren blev tidningen allt tjockare, personal anställdes och Relation växte snart till att också vara ett sorts medlemsklubb för Upplands företagare, och är idag ett medie- och eventbolag som omsätter 15–16 miljoner kronor. I början av året klev Magnus Axelid av vd-stolen, och lämnade över till Anna Wikestedt Fällmar som arbetat för företaget i nio år. Magnus Axelid förblir majoritetsägare och styrelsemedlem.
 
Tillbaka till tjugosjätte våningen. Magnus Axelid skriver alltså en bok – ett av flera sätt att uppmärksamma jubileumsåret 2014 då Relation fyller femton.
 
Väldigt många vill bli författare, och försöker, kunde du inte ha hittat på något mer unikt?
– Jag ser det inte som att jag ska bli författare, utan mer att jag vill samla ihop och sammanställa kunskap från duktiga människor, och förhoppningsvis kunna bidra lite själv till något som kan inspirera till att fler blir bättre på relationer. Personligen har jag lärt mig massor i ämnet under arbetets gång.
 
Vad är bakgrunden till boken?
– På senare tid har jag märkt att det börjar gnissla i många vänners förhållanden, och i relationer till kunder vi har haft länge, att livet för många blivit lite av en fabrik, det har stannat till. Måste det vara så, eller kunde man ha gjort något åt det? Jag funderar mycket på vad som påverkar relationer. Nu har vi skrivit ned tjugoåtta punkter på olika saker som faktiskt påverkar. Det är hygienfaktorer, som att komma i tid, återkoppla, vara hel och ren. Det handlar om att skapa ett lustfyllt tillstånd, hur man behåller sina relationer och hur nya relationer skapas. Förhoppningsvis är relationer det viktigaste i allas liv. Vet man då vad som påverkar dessa, vad som är enorma irritationsmoment för andra men som man inte är medveten om själv, blir livet enklare.
 
Så det handlar om att alla läsare ska inse sina egna brister?
– Nej, det kan lika gärna vara att få bekräftat vad man gör rätt. En bok fylld av tips från coachen, som i det här fallet är många olika personer. Jag fick nyligen frågan varför jag lagt femton år av mitt yrkesliv på relationer. När jag började arbeta med Relation insåg jag snabbt att jag måste träffa folk för att komma vidare. Kalla samtal är dött, den tiden är förbi, man måste träffas.
 
För att förstå sig på Magnus Axelids besatthet av relationer måste man vrida tillbaka klockan till tidigt åttiotal. Familjen Pålsson, som Magnus med föräldrar då hette, flyttade mycket. Första skolåren i Strängnäs var ”fantastiska”. Nästkommande år i Heby och sedan Enköping var inte lika stimulerande. Totalt gick Magnus Axelid i sju olika skolor. För varje ny skolstart var han tvungen att skaffa nya vänner. Han blev skicklig på att snabbt anpassa sig till nya miljöer, fick lära sig att inte förutsätta att något skulle vara för evigt, och hantera de kulturkrockar som uppstod med flytten mellan mellanstäder och små byar. Men framförallt var det just det där med relationer, att snabbt lära känna nya människor, som blev särskilt viktigt för Magnus. Som sextonåring flyttade han till norrländska Lycksele för att studera på bordtennisgymnasium.
– Där blev relationerna ännu viktigare, att bo ensam hemifrån som ung gör att man på alla sätt försöker vinna respekt från personer i sin omgivning. På ett idrottsgymnasium handlar det då om att vara bäst. Men jag upptäckte också att de personer som var duktiga på att skapa det lustfyllda tillståndet, klarade sig bra. Det var väl också då jag upptäckte att jag som person är ganska tråkig.
 
Vilka egenskaper letar du efter i andra?
– Nästan alla har någon spjutkompetens i sitt sätt att vara. Ofta blir jag avundsjuk på det bästa hos olika personer. Det är som när folk gnäller över att de på Facebook bara får se det bästa i andras liv, och då skapar sig ambitionen om att ha ett liv med tusen andra människors bästa sidor. Så kan det vara i verkliga livet också för mig, när jag träffar folk. 
 
Är det något särskilt som du ofta avundas?
– Personer som är trygga i sig själva, det är skönt att träffa dem, det kan bli stressigt med all självhävdelse. Personer som inte behöver ha något toppjobb eller häftig livsstil för att vara trygga i sin framtoning, de som är stolta och nöjda ändå. Liksom de som är goda lyssnare, som intresserar sig och får andra att känna sig sedda. Vilka fantastiska egenskaper. Så skulle jag också vilja vara.
 
När Relation år 2003 övergick från att vara enbart ett affärsmagasin, till att också innefatta relationsvårdande events och medlemsklubbverksamhet, var tanken att bli en ”gränslös mötesplats”. När Magnus Axelid två år senare ville fylla en finlandsfärja med tusen minglande upplänningar, röstade styrelsen ned förslaget. Men Magnus fick sin vilja igenom till slut. Det var ett svettigt åtagande. Hade inte färjan fyllts med betalande deltagare hade troligen skeppet Relation sjunkit. Och det var på håret. För att undvika samma stress inför nästa storevenemang, skapades Mötesplats Relation som finansieras av medlemskapsavgifter. På så sätt kan evenemang förfinansieras. Mellan åren 2006 och 2010 steg Relations årsomsättning därmed från sex till femton miljoner kronor. Under samma tidsperiod minskade tidningens omsättning från nästan sex miljoner till cirka två miljoner kronor. Magnus Axelid säger att tidningen i dag inte ger någon betydlig vinst, att det är övrig verksamhet som får Relation att leva vidare.
 
Varför är det då viktigt att behålla tidningen, är det inte dags att stänga av respiratorn? Inte alls, tycker Magnus Axelid.
– Det är fortfarande intresset för människor som är grunden för Relation, intresset för entreprenörer, för personerna som gör att det händer något i Uppsala. Vem är teaterchefen, vem är det som driver de stora byggbolagen – vi vill veta mer om de människorna. Jag är också en pappersfetischist, som gillar tidningar. Ett av våra flummiga första mål för Relation för femton år sedan var att tidningen skulle bli så tjock att vi kunde skriva på pärmsidan. Nästa mål var att tidningen skulle vara så bra och snygg att det skulle medföra ångest att slänga den. Under ett toalettbesök hos ett företag här om veckan såg jag att de hade gamla och nya nummer av Relation på toaletten. Då blev jag glad, man slänger inte tidningen.
 
Är det verkligen en ära att finna din produkt på toaletten?
– Ja! Så tänker vi på Relations kontor också, att det ska finnas bra läsning på toaletten.
 
Men om det inte finns någon affär i att göra tidning, hur kan du då motivera att fortsätta producera Relation?
– Jag tycker tidningen är en viktig del av Relation, även om vi inte tjänar pengar på den. Överhuvudtaget handlar Relations verksamhet mycket om att man inte ska fokusera på pengar. De personer och företag i vårt nätverk som bara fokuserar på pengar skapar också minst relationer. Pengar är inte attraktivt, och inte heller personer som fokuserar på pengar. De som är med i nätverket och är intresserade av andra människor, det är de som går plus på sitt medlemskap.
 
Hur tycker du att företagsklimatet har förändrats i Uppsala sedan 1999?
– Vi har gått från att vara långbänkarnas stad till att det plötsligt har blivit tydligt att saker och ting är möjliga – som E4:an, resecentrum, Musikens hus, allt har blivit verklighet. Ser man att det går att simma över Engelska kanalen, då kan varenda jävel göra det. Det präglar hela klimatet, folk har blivit mer positiva i Uppsala. Det hjälper också att staden sprutar ur sig världsföretag: när poker var som störst startades Ongame i Uppsala, Q-Med är ett enormt bolag inom medicinteknik, Skypes grundare Niklas Zennström kommer från Uppsala. När några lyckas, inspireras andra.
 
Vad stör du dig mest på vad gäller staden Uppsala?
– Jag kan störa mig på att samtidigt som man är stolt över att vara en kunskapsstad med akademisk prägel så kryllar det av besserwissrar som gör allt för att överklaga alla nya initiativ, bara för att de bär på vetskapen om att de kan sätta stopp – oavsett om det rör sig om en golfklubb, en arena, eller något annat bygge. Ta konserthuset som exempel, när alla hade visat sitt missnöje på alla möjliga sätt blev det till slut en kompromiss som ingen var supernöjd med.
 
Varje år listar Relation Uppsalas 50 starkaste personliga varumärken. Hur ser du på ditt egna personliga varumärke?
– Jag tänker att jag vill vara en schysst, trovärdig person. Om jag ringer ska mottagarna bli glada när de ser mitt namn i displayen. Så vill jag vara.
 

Finlandsfärjan som nästan sänkte Relation 2005, seglade ändå ut och blev en vinstaffär som överlevt i tio år. I höst är det dags igen. Viking Lines Cinderella, som vi ser ned på härifrån, är numera utbytt mot konkurrerande rederiet Silja Line. Kanske är det sista året som färjan kastar loss med tusen beslutsfattare från Uppsala län.
– Vi får se, men det kanske är dags att göra något nytt. Vi har ju till exempel inte haft något Relationsflyg än.
 
Bra, för det här med Relationsbåten handlar väl ändå bara om att folk ska bli fulla på Östersjön tillsammans?
– Nej då, de som dricker för mycket på Relationsbåten gör sig själva en rejäl björntjänst, det är ett enormt dåligt ställe att visa att man inte kan hantera alkohol.
 
Hur många har hamnat i fyllecell?
– Ingen. Och det är ju en anledning till att vi gör detta för tionde året. Hade vi råkat ut för skandaler hade båtidén inte överlevt så länge.
 
Vad sker här näst?
– Personligen fokuserar jag nu på att skriva klart boken, jag hoppas med den kunna hjälpa till ännu mer i företagsrelationer. Kan vi påverka olika företags relationer blir vi en viktig kugge i deras verksamhet. Min tro är att relationer påverkas till det positiva av en gemensam historia, av att uppleva saker tillsammans. Det formar hur vi skapar framtida mötesplatser. Kanske blir det inte en till finlandsfärja, men byggs det nya arenor i Uppsala kan vi erbjuda något ännu större.
 
Händer det att ni skapar dåliga relationer också?
– Absolut, det har drabbat mig också, personer som vi har haft anställda som det inte blivit riktigt bra med, kunder som inte tycker att vi har levererat vad vi ska – det är aldrig bra.
 
Vad tycker du, som kallar dig själv för en tråkig person, är det roligaste som finns att göra?
– Jag gillar att försöka mig på saker jag inte klarar av. Den gångna sommaren blev det både downhill i Järvsö och bergsbestigning i Kebnekaise. Jag är riktigt höjdrädd så båda aktiviteterna var på gränsen för vad jag klarar av. När jag var aktiv pingisspelare var det alltid värdelöst att vara toppseedad, då var det förväntat att man skulle vinna. Allt annat var ett misslyckande. Det optimala för mig är att hela familjen lyckas med en utmaning, som att ta sig ned för en svart backe i utförsåkning. Då är dagen fullkomlig.
 
Du är inne på dina sista dagar som fyrtioåring, hur har livskrisen manifesterats för dig?
– Krisen har inte rört mitt eget så mycket som andras liv, runt omkring mig. Jag tycker det är jobbigt när goda vänner som jag haft mycket kul med separerar. Det är också något jag berör i boken jag skriver. För mig handlar allt om relationer.
 
 
Magnus Axelid
– bor i Örsundsbro
Yrke: Grundare, affärs- och produktutvecklare på Relation.
Född: 1973.
Bor: I Örsundsbro.
Familj: Gift med Helena (som också arbetar på Relation), och barnen Tilde, Nova och Indra.